Kraul na piersiach jest stylem pływania, która należy do najszybszych i szczególnie zbliżonych do grzbietowego. Wyróżnia się wykonywaniem ruchów kulistych poprzez wykręcanie obszaru tułowia w linii kręgosłupa. Z uwagi na swoją prostotę i szybkość doskonalenia go, stanowi dobry sposób rozpoczęcie przygody z ćwiczeniem pływania w każdej grupie wiekowej.

Kraul na piersiach – prawidłowy oddech

Wyjątkowo ważną kwestią przy treningu tego systemu pływania jest wypracowanie dobrej koordynacji ruchowo-oddechowej. Dzięki temu podczas kraula na piersiach pływak nie odczuje uczucia opadania z sił, znacznie mniejszej płynności i szybkości.

Uczący się, który zaczyna doszkalanie, powinien zwrócić uwagę na sprawne wykonywanie dogłębnego wdechu, by przejść do wykonywania dłuższego wydechu w sposób naprzemienny, co 3 ruchy rąk. Pływak rozpoczyna nabieranie powietrza z prawej, podczas gdy lewa dłoń jest wyprostowana za głową tuż pod taflą wody. Prawa dłoń, po zakończeniu fazy pod wodą, przechodzi płynnie do etapu pracy nad wodą. Po wykonaniu tego manewru – należy wykonać wypuszczenie powietrza z płuc.

Kraul na piersiach

Podpowiedzią dla wszystkich uczących się jest wyrzucanie powietrza jednocześnie przez usta i nos.

Kraul na piersiach – sposób właściwego układania ciała

Początkujący musi utrzymywać sylwetkę na poziomie niższym niż lustro wody. Wykonywany wdech powietrza wymusza obrót tułowia o około 45 *. Pływak powinien zwracać szczególną uwagę na utrzymywanie sylwetki w linii prostej. Zakres nogami pracy winien być zdecydowanie mniejszy.

Aby skutecznie usprawniać pracę ciała w wodzie, powinno się wykorzystać takie ćwiczenia jak:

Połóż się na tafli wody, równocześnie trzymając się krawędzi, skup się na utrzymywaniu prawidłowej, wyprostowanej pozycji.
Zastosuj gadżety do nauki pływania np. makaroniki. Pracuj nad postawą z ich pomocą.

Kraul na piersiach – nauka świadomej pracy nogami

By nie odczuć nieprzyjemnych skurczy w obszarze nóg, powinno się rozluźniać stopy przy równoczesnym obciągnięciu palców. Prawa ręka i noga ciągle zostają po prawej stronie ciała, gdyż rotacja następuje w okolicy linii kręgosłupa. Analogicznie wykonuje się ruchy z lewej strony. Początkujący pływak, w momencie pobierania powietrza, dokonuje rotacji z bioder. Należy stale zwracać uwagę ich odpowiednie ułożenie i synchronizację pracy nóg.

Wykonaj takie ćwiczenia wspierające jak:

Połóż się w wodzie, równocześnie przytrzymując się ścianki basenu. Skup się na synchronizację pracy nóg. Głowę utrzymuj ciągle w wodzie. Trenuj ślizg na piersiach korzystając z deski. Gdy poczujesz, że wytracasz prędkość – włącz pracę nóg.

Kraul na piersiach – praca rąk

Aby osiągać dobre efekty niezbędne jest pracowanie siłą rąk. Doskonal wykorzystanie pracę mięśni rąk i ćwicz zgodnie z treścią niżej wymienionych podpowiedzi:

Przytrzymaj krawędź basenu. Ułóż tułów w lekkim opadzie, ćwicz rytmiczną i naprzemienną pracę rękami.
Do wymienionego ćwiczenia dołącz położenie głowy na tafli wody. Połóż się w pozycji bocznej, wykorzystaj przy tym deskę. Jedna ręka powinna przytrzymywać deskę za głową, wtedy druga ma być ułożona wzdłuż linii kręgosłupa. Ćwicz, zmieniając strony.


0 Komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *